playschoolangol@gmail.com

+36 70 509 2747

A második nyelv tanulásának ideje

Érdemes-e  ovis- vagy már bölcsis korban elkezdeni egy második nyelv tanulását?

Bizonyára mindenki ismeri Maugli történetét és talán néhányak hallották már a Maugli-szindróma elnevezést. (Nem hivatalos diagnózis, csupán azokra a gyerekekre használják, akik a nevelés teljes hiánya miatt nem tudnak beilleszkedni a társadalomba.)  

1970-ben találtak rá a 12 éves Genie-re, aki a külvilágtól teljesen elszigetelten „nőtt fel”, alkoholista apja sosem szólt hozzá, anyja pedig értelmi fogyatékos volt, így nem tudott foglalkozni vele. A pszichológiai vizsgálatok alapján Genie 12 éves korában mentálisan egy 2 éves szintjén volt és bár nagy érdeklődést és határozott fejlődést mutatott, sosem tanult meg rendesen, tagolhatóan beszélni. 

Ezzel szemben a 6 és fél éves ukrán Izabella, aki szintén izoláltan nevelkedett egy süket-néma nő gyermekeként, 20 hónap alatt tökéletesen megtanult beszélni.

Mi a különbség a 2 kislány esete között? Miért sikerült az egyiknek, amíg a másiknak nem?

Az anyanyelv-elsajátítással foglalkozó tudósok két kritikus időszakot, ún. biológiai sorompót határoznak meg, melyek mind az anyanyelv-, mind az idgennyelvek tanulásában  meghatározóak.

Az első sorompó 6-7 éves korban van. Eddig mindenképpen el kell hogy kezdődjön az anyanyelv/idegennyelv tanulása, ha azt akarjuk, hogy gyermekünk folyékonyan, akcentus nélkül beszéljen.

A gyerekek csecsemőkorban nyelvileg „univerzálisak”, így bármely nyelv anyanyelvükké válhat. 

A második sorompó (12-13 év) után az agy elveszti azt a rugalmasságát, mellyel egy nyelvet akcentusmentesen elsajátíthat. Így minél fontosabb, hogy gyermekünk minél fiatalabb korban megismerkedjen egy második nyelvvel.

Tetejére ↑